صفحه اصلی            ||
       گالری تصاویر            ||
       آرشیو اخبار            ||
       سامانه درخواست های مردمی            ||
       پرداخت عوارض خودرو            ||
سامانه شکایات و انتقادات
صفحه اصلی
قنات مزدآباد
تاریخچه شهرداری
اعضای شورای اسلامی
معرفی موزه
معرفی خانه فرهنگ
وجه تسمیه میمه
سيماي تاريخي شهر ميمه
سيماي ظاهري شهر ميمه






سيماي ظاهري شهر ميمه  

وقتي از ارتفاعات شمالي شهر ، به شهر "ميمه" مي نگريم ، چنين به نظر مي رسد که شهر، در ميان باغ بزرگي قرار دارد . چند گنبد بزرگ فيروزه اي در تابش خورشيد مي درخشند و رو به شمال جلوه مي فروشند . شهر "ميمه" يکي از شهرهاي نادر ايران است که حاصل تطابق معماري سنتي با نيازهاي زندگي مادي مردم است .

ساخت کلي شهر بخصوص محلات قديمي آن محيط هندسي منظم و محيط هاي پيچاپيچ غير منظم ، اجزاء سرپوشيده و قسمت هاي سرباز آن همه و همه در به وجود آوردن يک رشته روابط فضائي سهيم اند که در آن مردم معاني مختلف زندگي خود را باز مي يابند .
شهر "ميمه" و روستاهاي جلگه اي آن به لحاظ موقعيت جغرافيائي و استراتژيکي ويژه اي که دارند همواره در طول تاريخ مورد توجه حکام و نيروهاي نظامي بوده است . از مهمترين ويژگيهاي اين منطقه مي توان ،  قرار گرفتن شهر و بعضي روستاها در مسير جاده مرکزي ايران ، جاده ارتباطي جنوب به شمال کشور ،  قرار گرفتن مابين دو استان بزرگ تهران واصفهان ، داشتن معادن فراوان ، داشتن بزرگترين مجتمع سنگ تزئيني کشور(معادن لايبيد)، داشتن بزرگترين معادن طلاي کشور(معادن طلاي موته) و تنها کارخانه تغليظ و استحصال طلا در خاورميانه ، داشتن معادن گوناگون کاني هاي معدني و صنعتي ، ترکيب مناسب خاک به سبب اختلاط رسوبات کوهستاني با ته نشست هاي دشتي ، داشتن آب و هواي متعدل و خنک در تابستان و بهار ، محل دسترسي به نقاط شمالي و جنوبي کوير و مناطق حاشيه کوير مرکزي ايران ، دور بودن از کمربند زلزله ، داشتن ويژگيهاي نژادي که بدست آورده هاي طبيعت متکي است ، محدوديت وسعت مکاني و تنوع طبيعي ، وجود ترکيبي مناسب و امکانات طبيعي براي اجرا کشت هاي متنوع ، دور بودن از همجواري قوميت هاي مختلف ، يکسان بودن آئين و مراسم مذهبي ، داشتن استعدادهاي فراوان صنعتي و کشاورزي ، داشتن فرهنگي غني علمي و سنتي ، مذهبي و اجتماعي ، سابقه قدمت تاريخي حدود چند هزار ساله ، همچنين دارا بودن آثار باستاني و ديدني پرارزش نظير يکي از شگفت انگيزترين قنات هاي جهان ، وجود چشم اندازهاي طبيعي زيبا و نادر ، وجود صنعت پرشکوه فرشهاي دست بافت که نمايشگر قدرت و اعتبار هنرمندان محلي است و ابتکار و خلاقيتهاي آنها بر سينه تاريخ ثبت است و دراکثر موزه هاي مشهور جهان در کنار تابلوهاي پرآوازه نقاشي ، فرش هاي اعجاب انگيز پر از شگفتي ايراني از جمله فرشهاي نقش زيبا و هنرمندانه جوشقان دستبافت زنان سخت کوش ميمه را مي بينيم .
اين زيبائيها و نعمات خدادادي همگي در خلق و ابداع اين محيط ويژه نقش دارند و در صورتي که به اين منطقه زيبا توجه و لطفي شود، اين منطقه مي تواند يکي از نقاط مهم در فلات مرکزي ايران باشد که الگوئي زيبا و ديدني و مکان و تفريحي و علمي ، براي کشور و مرکزي براي جذب توريست باشد.
اما افسوس که اين منطقه دلسوخته در چند دهه اخير در هاله اي از بي مهري مسئولين استان قرارگرفته و مردم آن با مشکلات و کمبودهاي فراواني روبرو مي باشند . " در حقيقت زندگي و مرگ در اين منطقه هر دو به صورت يک حماسه درآمده است " .

به راستي آدمي که از 8 فرسنگ راه در عمق 72  متري زيرزمين کاريزي را حفر کرده تا آب به روي زمين آورد تا توبره اي گندم و انباني جو بکارد و بردارد آيا زندگي او حماسه نيست ؟در اين منطقه حيات اقتصادي ما هميشه و شکوه بيابانهاي بي انتهائي که اکثريت زمينهاي منطقه را پوشانده و ريگهاي داغ و تفتيده و خشک و بي حاصل آن يک واقعيت بي امان است . يک حماسه ساز است . در برابر آن ، حيات و دلبستگي آدميزادگان اين منطقه به حفظ اين وديعه ، يک حقيقت انکار ناپذير ديگر است . مبارزه اين دو عامل بي امان و پيروزي يکي بر ديگري خود يک حادثه است . حادثه اي حماسه آفرين و نتيجه آن گاهي پيروزي ، شور و حيات و شوق زندگي و گاهي مرگ و هلاکت است. در اين بيابانهاي شوق سوز و کفه هاي طبيعت بي زينهار ، زندگي با مرگ درگير است .
گاهي مرگ پيروز شده ، اما يک جاي ديگر زندگي حيات يافته و هنرها شکوفه شده که نتيجه آن کندن قنوات در همين بيابانها بوده و حاصل آن سبزه بوده و باغهاي رنگارنگ ، آبادي و آباداني ، زندگي و حيات ، شوق و شعف ، زيبائي و هنر ، در اين منطقه دل سوخته از بي مهري مسئولين و اربابان قدرت .

 


سخن روز:

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شهرداری میمه می باشد.

طراحی و اجرا توسط شرکت فرامهرگستر