امروز: پنج شنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۶
کد خبر: 2938
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ۰۹:۴۶

تخت محمد جعفر

يکي از آثار تاريخي پر رمز و راز منطقه ميمه وجود آثار حفاري و کنده کاري است که بر روي يک تپه به نام تخت محمد جعفر يا ملاجعفر وجود دارد.

تخت ملاجعفر تپه اي به ارتفاع 17 متر است که از هر طرف داراي حالت بريده با ديوارهاي بلند و عمودي غير قابل نفوذ است که در ضلع شمالي تخت معروف به "بون يا بوم تخت" در منطقه "تخت سرخ" ميمه قرار دارد.

 

بر روي اين تپه دو چاه مستطيلي در دل سنگ حفاري شده که در اعماق حدود 9 متري و 15 متري به دو اتاقک و در انتها در عمق 17 متري هر يک به سه دهليز و تونل به ارتفاع 5/1 متر و عرض 70 سانتي متر با طولهاي مختلف که به اضلاع ديواره هاي تخت به صورت راهرو دهليزي شکل باز و در انتها به مدخل ديده باني در سه ديواره (جنوبي - غربي و شمالي) تپه ختم مي شود.

 

وضعيت فيزيکي و موقعيت توپوگرافي تپه ملاجعفر به نحوي است که فقط از يک راه آن هم راه باريک و صعب العبور و شيبدار تندي مي توان به بالاي تخت دسترسي پيدا کرد.
بر روي تاج بالاي تخت علاوه بر دو چاه ، آثار ساختمان هاي سنگي و گلي نيز ديده مي شود که به احتمال زياد قلعه و برج و بارو بوده است. در افسانه هاي محلي ، هر طايفه ، فعاليتهاي انجام شده بر روي اين تخت را به اجداد خود نسبت مي دهد.
طايفه اي ادعا دارد که جد آنها خان بزرگي بوده که عاشق دختر زيباي حاکم (استاندار) اصفهان مي شود به همين علت ابتدا در بالاي اين تپه صعب العبور محل هاي خفا و ايمن احداث ، بعد اقدام به دزديدن دختر حاکم اصفهان مي کند و آن را با خود به اين نقطه مي آورد . در تعقيب وي مدتها اين نقطه توسط نيروهاي حاکم اصفهان محاصره مي گردد اما به دليل آذوقه کافي و وجود نگهبانان و صعب العبور بودن تپه ، نيروهاي حاکم اصفهان موفق به آزادنمودن دختر حاکم نمي شوند تا اين که به ترفندي محمد جعفر تطميع و از تخت به زير کشيده مي شود و به دار مجازات آويخته مي شود .
بعد از مرگش از همسر وي دختري به دنيا مي آيد که نامش را صنمبر مي نهند . به ميمنت تولد اين طفل چشمه اي که در کنار آن ، همسر محمد جعفر زايمان مي کند "چشمه صنمبر" نامگذاري مي شود . چشمه صنمبر در دامنه غربي کوه بيدک در ضلع شمالي تخت ملاجعفر قرار دارد.
عده اي از اهالي نيز عقيده دارند که محمد جعفر يک راهزن و سارق بوده که اموال کاروانان عبوري از منطقه را غارت و به اين نقطه امن مي آورده و در اين نقطه مخفي و نگهداري مي کرده است.
دليل نامگذاري اين تپه به نام محمد جعفر يا ملاجعفر رازي است که قابل تحقيق و بررسي نيست و دلايل نامگذاري افسانه اي مردم محل هم ، ساخته و پرداخته ذهنيت هاي بعضي از افراد و طايفه هاي محلي است و مبناي تاريخي و سنديتي علمي ندارد و کاوشهاي علمي و باستان شناسي بر روي اين تپه کليه داستان هاي خيالي و افسانه هاي محلي را بي اعتبار مي کند.

در حفاري هايي که توسط قاچاقچيان عتيقه جات در منطقه صورت گرفته تاکنون سکه هاي دوره شاهپورذوالاکتاف و سکه هاي دوره هخامنشي کشف شده که در سال 76 حدود هزار سکه از آنها توسط مأمورين محيط زيست منطقه حفاظت شده موته از قاچاقچيان کشف ، ضبط و تحويل اداره کل ميراث فرهنگي استان اصفهان گرديد.
در خاکبرداري از کف چاه هاي تخت محمد جعفر که در سال هاي 80 تا 85 انجام شده تاکنون علاوه بر ظروف سفالين شکسته ساده و نگاره دار ، تعدادي سر نيزه سفالين و يک پيکان مفرغي کشف گرديده است.
ظهور مفرغ در ايران حدود دو هزار سال پيش از ميلاد بوده و موجب تکميل روش ايجاد و تحصيل اشياء فلزي گرديده است .

 

آثار مفرغي بدست آمده در منطقه تخت ملا محمدجعفر از اين پديده بي بهره نيست به خصوص سر پيکان مفرغي کشف شده در اين نقطه (سرپيکان جنگ افزارهايي بوده است که هم در شکار و هم در جنگ به کار مي رفت و روزگار کاربرد آن از هزاره هاي يکم و دوم پيش از ميلاد آغاز شده است.)

اين گونه پيکانها بيشتر در نقاط باستاني نظير تپه هاي سيلک کاشان ، حسنلو ، تخت جمشيد و سگز آباد بدست آمده است. پيدا شدن اين پيکان در تخت ملا محمد جعفر نشان مي دهند که اين نقطه را مي توان يکي از پايگاههاي باستان شناسي و همپايه زيستگاه هايي مانند سيلک کاشان به شمار آورد و سنديست معتبر بر قدمت تاريخي منطقه که همپاي اولين آثار مدنيت در فلات مرکزي ايران است. ( تپه هايي که قديمي ترين آثار شهر نشيني و مدنيت در مرکز ايران است که تاريخ مدنيت آن به 5 تا 7 هزار سال پيش از ميلاد مسيح مي رسد و هويت نژاد پارسي و قوم ايراني و آغاز تمدن شهرنشيني درکشور عزيزمان ايران است).
آيا واقعاً آثار باقيمانده بر روي تخت محمد جعفر همپاي آثار باقيمانده در تپه هاي سيلک کاشان است.؟!
خوشبختانه کشف پيکان مفرغي در تخت محمد جعفر گوياي اين واقعيت است.حال چه زماني اين پيکان مفرغي به منطقه آورده شده خدا مي داند آيا در عصر مفرغ ، در عصر پارينه سنگي ، در عصر اشکفت نشيني ، در عصر پيشداديان ، در عصر کيانيان ، در عصر مادها ، در عصر هخامنشي ، عصر اشکانيان و يا در عصر ساسانيان و يا پس از پيدايش اسلام و ... و يا در عصر پهلوي (خدا مي داند و بس) و اين رازيست نهفته در دل پر رمز و راز از آثار باقيمانده بر روي اين تپه تاريخي که سينه بر سينه تاريخ مدنيت شهرمان دارد.



+ 9
مخالفم - 5
بازدید: 1122

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید


تلگرام

حاضرین در سایت

ما 225 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آمار و اطلاعات :
بازدید کل : ۳۴۶,۷۷۳ نفر
حاضرین آنلاین : ۲۲۵ نفر
تعداد کل اخبار : ۶۲۳ مورد
اخبار امروز : ۰ مورد